En 1531 va nàixer a Benifairó de les Valls Alonso Sánchez Coello, pintor de cambra dels reis d’Espanya. Va morir en la cort de Madrid en 1588.
D’ascendència portuguesa, el seu iaio patern va viure a Portugal al servei de Joan III. Des de molt jove va conviure amb el seu iaio que sabedor de la seua afició per la pintura l’envià a Flandes en 1550, recomanant-lo al pintor holandés Antonio Moro.
Sánchez Coello va ser un seguidor de Ticià, i com aquest va excel·lir en l’art del retrat i en les figures aïllades, amb elaborades textures en les armadures, brocats i altres accesoris de manera magistral, que posteriorment influiria en el tractament que Velázquez va donar als mateixos objectes. De Moro, Coello va aprendre la precisió en la representació i de Ticià va incorporar els daurats tons venecians, la qualitat d’execució i l’ús de la llum.
Mentre va estar a Flandes va ser acollit pel gran patriarca de les arts, Granvela, bisbe d’Arres. En 1552 Antonio Moro va passar amb Alonso Sánchez a Lisboa per a realitzar els retrats de la família reial portuguesa, quedant allí al servei del rei Joan i la seua esposa Juana d’Àustria, filla de l’emperador, al qual, a l’enviudar en 1554, el va recomanar al seu germà el rei d’Espanya, Felip II.
En 1555 trobem al nostre pintor a Castella, passant a la cort dos anys més tard. Primer a Valladolid i després a Toledo i, finalment, a Madrid amb el càrrec de pintor de cambra de Felip II, lloc en què succeïa al seu amic i mestre Antonio Moro. Abans de ser designat pintor de cambra Alonso Sánchez Coello ja havia pintat el príncep Carlos, de dotze anys d’edat.
Va dedicar-se tant a la pintura religiosa com al retrat. Les obres religioses, en la seua major part pintades per a El Escorial, són convencionals i sense personalitat. És en els retrats on s’assentaria la seua fama. Es caracteritzen per la seua gran llibertat en el posat i en l’execució, la dignitat i sobrietat de la representació i la calidesa del color. Els seus retrats demostren un talent original i reflecteixen de manera admirable la modèstia i la formalitat de la Cort espanyola. Els retrats de Felip II (1580) i de la Infanta Isabel Clara Eugènia (1571), ambdós al Museu del Prado, són les seues obres més perfectes. Entre les seues obres religioses cal destacar el Sant Sebastià de l’església de San Jerónimo de Madrid. .
L’any 1990 el Museu del Prado va organitzar l’exposició “Sánchez Coello i el retrat en la cort de Felip II”, i allí es conserva una interessant sèrie de retrats de l’autor.
A continuació podeu veure algunes de les seues obres:
Època Segle XVI Renaixement – Manierisme Retrat del Príncep Carles 1557. Oli sobre Llenç. 109×95 cm Museu del Prado, Madrid |
Època Segle XVI Renaixement – Manierisme Autorretrat Taula. 38×32 cm Museu del Prado, Madrid |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrats d’En Diego i En Felip, Infant d’Espanya 1579. Oli sobre Llenç. 172×102 cm Patrimoni Nacional Monestir Real de las Descalzas, Madrid |
Època Segle XVI Renaixement – Manierisme Retrat de l’Infant Felip 1580. Oli sobre llenç. 58×48,4 cm Museu d’Art de Sant Dieg |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de Felip II 1580. Oli sobre Llenç. 88×72 cm Museu del Prado. Madrid |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de l’Infant Carles d’Espanya 1545-1568. Oli sobre Llenç. 435×312 cm Museu Nacional Soares Dos Reis Oporto – Portugal |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de Na Juana, Princesa de Portugal 1557. Oli sobre Llenç. 116×93,5 cm Museu de Belles Arts de Bilbao |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de jove anònima Taula. 26×28 cm. Museu del Prado, Madrid |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de la Dama de l’Ermini Taula. 67×56 cm Museu del Prado, Madrid |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de la Infanta Isabel Clara Eugenia Llenç. 116×102 cm Museu del Prado, Madrid |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de la Infanta Isabel Clara Eugenia amb Magdalena Ruiz Llenç. 207×129 cm Museu del Prado. Madrid |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de les Infantes Isabel Eugenia i Clara Micaela 1575. Oli sobre Llenç. 135×149 cm Museu del Prado, Madrid |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Retrat de la Infanta Ana de Aústria 1614. Oli sobre Llenç. 69,8x50x5 cm Escola Espanyola. |
Època Segle XVI Renaixement – Manierisme Retrat de les Infantes Isabel Clara Eugenia i Catalina Micaela |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Desposoris Místics de Santa Catalina |
Època Segle XVI
Renaixement – Manierisme Sant Sebastià entre Sant Bernardo i Sant Francesc |